Let’s talk about child mental health? A study of the impact of specialized child mental health training for primary care physicians and technicians

Authors

  • Rita Amaro Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência http://orcid.org/0000-0002-0600-1093
  • Sofia Vaz Pinto Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
  • Catarina Garcia Ribeiro Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
  • Maria Francisca Magalhães Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
  • Nuno Araújo Duarte Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
  • Juan Sanchez Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
  • Pedro Caldeira da Silva Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência

DOI:

https://doi.org/10.32385/rpmgf.v38i6.13096

Keywords:

Child mental health, Articulation, Prevention, Child and adolescent psychiatry, General and familiar medicine

Abstract

Introduction: Intervention in mental health in childhood and adolescence should be a priority, considering the high prevalence of mental disorders in childhood and adolescence associated with a high rate of comorbidity and the frequent continuity of severe psychopathology in adulthood. The literature highlights the importance of decentralizing child mental health care, promoting community-based intervention, and an interface between specialized services and primary health care.

Methods: Conducting specialized training in child mental health, aimed at primary care physicians and technicians. Participants, at the beginning and end of the course, answered a 22-question questionnaire prepared by the scientific committee. The results were evaluated using Pearson's Chi-squared test.

Results: Out of a total of 120 participants, 109 questionnaires were completed at the beginning (90% of participants), and 97 questionnaires were completed at the end of the training course (81% of participants). The score of the global initial and final questionnaires was statistically significant (p-value <0.05, 95% confidence interval), with the average of correct answers from the initial questionnaires being 75.15% and the final questionnaires of 86.40%. In 15 of the 22 questions, a statistically significant difference was obtained.

Discussion and Conclusion: Considering the results, it is possible to recognize the significant impact that this training seems to have had in the acquisition of new knowledge in child mental health. Primary health care teams are privileged areas for articulation, with the potential to promote prevention and mental health promotion strategies, identify problems early, intervene in less severe cases and refer to specialized services in a timely manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rita Amaro, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
    Interna de Formação Específica de Psiquiatria da Infância e Adolescência, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário de Lisboa Central
  • Sofia Vaz Pinto, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
    Interna de Formação Específica de Psiquiatria da Infância e Adolescência, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário de Lisboa Central
  • Catarina Garcia Ribeiro, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
    Interna de Formação Específica de Psiquiatria da Infância e Adolescência, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário de Lisboa Central
  • Maria Francisca Magalhães, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
    Interna de Formação Específica de Psiquiatria da Infância e Adolescência, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário de Lisboa Central
  • Nuno Araújo Duarte, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência
    Interno de Formação Específica de Psiquiatria da Infância e Adolescência, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário de Lisboa Central
  • Juan Sanchez, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência

    Assistente Hospitalar Graduado de Psiquiatria da Infância e Adolescência no Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central

    Chefe da Clínica de Pedopsiquiatria do Hospital Dona Estefânia

     

    Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência

  • Pedro Caldeira da Silva, Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central - Especialidade Psiquiatria Infância e Adolescência

    Assistente Hospitalar Graduado de Psiquiatria da Infância e Adolescência no Hospital Dona Estefânia, Centro Hospitalar Lisboa Central

    Chefe da Unidade da Primeira Infância - Centro de Estudos do Bebé e da Criança

    Diretor da Especialidade de Psiquiatria da Infância e Adolescência do Hospital Dona EStefânia, Centro Hospitalar Universitário Lisboa Central

References

Xavier M, Paixão I, Mateus P, Goldschmidt T, Pires P, Narigão M, et al. Relatório da avaliação do Plano Nacional de Saúde Mental 2007-2016 e propostas prioritárias para a extensão a 2020 [Internet]. Lisboa: Comissão Técnica de Acompanhamento da Reforma de Saúde Mental; 2017. Available from: https://www.sns.gov.pt/wp-content/uploads/2017/08/RelAvPNSM2017.pdf

World Health Organization. The World health report 2001 – Mental health: new understanding, new hope [homepage]. Geneva: WHO; 2001. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42390

Coordenação Nacional para a Saúde Mental. Plano nacional de saúde mental 2007-2016: resumo executivo [Internet]. Lisboa: CNSM; 2008. Available from: https://www.adeb.pt/files/upload/paginas/Plano%20Nacional%20de%20Saude%20Mental.pdf

Programa Nacional para a Saúde Mental. Saúde mental em números – 2015. Lisboa: Direção-Geral da Saúde; 2016.

World Health Organization. Mental health action plan 2013-2020 [homepage]. Geneva: WHO; 2013. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789241506021

Programa Nacional para a Saúde Mental. Programa nacional de saúde mental 2017. Lisboa: Direção-Geral da Saúde; 2017.

Fernandes L, Basílio N, Figueira S, Nunes JM. Saúde mental em medicina geral familiar: obstáculos e expectativas percecionados pelos médicos de família [Mental health in general family medicine: obstacles and expectations perceived by family physicians]. Ciênc Saúde Colet. 2017;22(3):797-805. Portuguese

Rebelo MF, Gonçalves MJ, Bolina FM. A 3ª face da Lua: saúde mental em cuidados de saúde primários. 2ª ed. Loures: Lusodidacta; 2015. ISBN 9789898075376

World Health Organization, World Organization of Family Doctors. Integrating mental health into primary care: a global perspective [homepage]. Geneva: WHO; 2008. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/43935

eLearning for Healthcare. Mental health awareness for GPs: an e-learning resource [homepage]. Available from: https://www.e-lfh.org.uk/programmes/mental-health-awareness-for-gps/

Marques C. Rede de cuidados de saúde mental infantil e juvenil: ligação com os cuidados de saúde primários, educação, comunidade, justiça e psiquiatria. In: Monteiro P, editor. Psicopatologia e psiquiatria da infância e adolescência. Lisboa: LIDEL; 2014. p. 551-61. ISBN 9789897520372

Published

2022-12-30

How to Cite

Let’s talk about child mental health? A study of the impact of specialized child mental health training for primary care physicians and technicians. (2022). Portuguese Journal of Family Medicine and General Practice, 38(6), 631-8. https://doi.org/10.32385/rpmgf.v38i6.13096